Pirkanmaan tietojenkäsittely-yhdistys ry

Vierailulla Finnparkin komentokeskuksessa

Pitkyläiset pääsivät maaliskuussa tutustumaan juhlavuotta viettävän Finnparkin päätoimitiloihin. 1970  Tampereen Pysäköintitalo Oy:nä perustettu Finnpark on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö, jonka päätoimialat ovat pysäköinti ja siihen liittyvä kiinteistöliiketoiminta.

Yritys edustaa nykyaikaista digitalisaatiota, jossa tapahtumat tallennetaan sensoreilla ja hahmontunnistuksella. Datan perusteella seurataan reaaliaikaisesti tilanteita, kehitetään toimintaa sekä autetaan asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Tämän avulla saavutetaan uudenlaista helppokäyttöisyyttä, tehokasta liikennelogistiikkaa ja etuja paikkakunnan liikenteen kokonaissuunnitteluun ja optimointiin ja yritysten palvelujen tukemiseen. Tämä onnistuu koko Euroopassa parhaiten juuri Tampereella, jossa Nokia-historian ansiosta on äärimmäisen vahvaa tarvittavaa osaamista. Finnparkilla on 7 omaa pysäköintitaloa ja kaikkiaan yli 30 operointikohdetta pääasiassa Suomessa, kuten esimerkiksi P-Hämppi, Ratina ja Pasilan Mall of Tripla. Yli 50 oman työntekijän lisäksi sovelluksia suunnitellaan ja toteutetaan kumppanien kanssa. Talolla on omia koodaajia, mutta välillä samoissa tiloissa istuu myös yhteistyökumppanien, kuten Vincitin työntekijöitä.

Operatiivisen johtajan Tami Koivuniemen opastuksella pääsimme tutustumaan toimintaan useammasta näkökulmasta: yrityksen, työntekijöiden, kaupunkilaisen ja asiakkaan – toivatpa osallistujat kunnallispolitiikkaakin mukaan.

Tami Koivuniemi

Aluksi Koivuniemi kertoi yleisesti toiminnasta, yrityksen rakenteesta ja yhteistyökumppaneista sekä järjestelmistä. Finnpark hallitsee pysäköintiin liittyvän raudan ja sovellukset sekä niiden kehittämisen. Pysäköintijärjestelmät ovat sidoksissa yllättävän moniin järjestelmiin ja erilaisia järjestelmän toimittajia ja rajapintoja on useita. Pelkkä puomin avaus ja sulkeminen eivät riitä, vaan erilaiset lipunvaraus- ja kanta-asiakasjärjestelmät sekä tilanneseurannat synkronoidaan automaattiseen kulunvalvontaan ja – ohjaukseen. Näimme käytännössä, miten esimerkiksi heatmappien kautta saadaan tietoa, jolla voidaan analysoida ja suunnitella parkkihallien toiminnan lisäksi myös kaupunkitason liikennesuunnittelua. Osa datasta on avointa, mutta osa on pidettävä suljettuna tietoturvasyistä. Heatmappien perusteella nykyisin parkkihallit ovat Tampereella päivisin kohtuullisen täynnä ja tiettyjen ylösnousupaikkojen viereiset paikat suosituimpia. Rekisteritunnistuksen lisäksi pysäköinnin helpottamiseen ja ohjaukseen käytetään optista hahmotunnistusta esimerkiksi avoimilla parkkipaikoilla. Nykyään molempien toimintavarmuus on varsin hyvä – huonossakin kelissä yli 99%. Dataa käyttävät hyväkseen myös autojen ja navigaattoreiden valmistajat ja näin se päätyy lopulta autoilijan hyödyksi turvaamaan ja helpottamaan pysäköintiä. Nämä kaksi ovat asiakastutkimusten mukaan tärkeimpiä tekijöitä pysäköinnissä. Pysäköinnin valvontakin on tänään varsin teknistä eli pysäköinninvalvojien lisäksi kamera-autot skannaavat parkkipaikkoja.

Omien sovellusten kehittämisessä Finnparkilla on vahvaa osaamista ja kokemusta. Suositun Moovy-pysäköintisovelluksen kehityksen taustalla oli se, että oli paljon erilaisia fyysisiä laitteita ja sovelluksia.  Tavoitteeksi asetettiin ”törmäyttää” parkkipaikat ja autot (pysäköijät) ja tuottaa siihen toimiva, turvallinen ja helppokäyttöinen ratkaisu, jossa myös maksaminen on mahdollisimman helppoa. Finnpark järjesti asiakastyöpajoja, joihin osallistui useita yhteistyötahojen edustajia. Päätettiin luoda Moovy-alusta, jonka toteuttajaksi valittiin Vincit. Lopputuloksena voitiin purkaa vanhat ja kankeat useilta toimittajilta ja myös eri maista tulleet järjestelmät ja ottaa käyttöön oma tamperelainen järjestelmä (tamperelaisen siis kannattaa käyttää Moovyä).

Valvontakeskuksessa näimme, miten toimintaa valvotaan ja asiakkaita autetaan 24/7 Finnparkin eri toimipisteissä. Ei nyt kuitenkaan viitsitty lukita Triplan puomia;-)

Valvomossa

 

Lopuksi Koivuniemi maalaili mielenkiintoisesti yrityksen ja Moovyn tulevaisuutta ja keskusteltiin rakennus- ja liikennepolitiikasta, autojen käytöstä – ja tietysti ratikasta. Toivottiin, että Tampere ei toista Espoon virheitä.

Katso myös Tamin esityskalvot.

Teksti Ilpo Tolvanen

Kuvat Matti Vuori
 
 

 

Artikkelilaji: