Pirkanmaan tietojenkäsittely-yhdistys ry

Aamulehti digimaailmassa - median uusi koti mobiilissa 13.4.2016

ICT Ladies Pirkanmaa, yhteistyössä pääkaupunkiseudun Leidien kanssa, sai mielenkiintoisen mahdollisuuden vierailuun Aamulehteen. Pääkaupunkiseudulta vahvistusta oli Lady johtoryhmän verran. Paikalle kutsuttiin myös muut Pitkyn jäsenet sekä muutama Nice Tuesday verkoston edustaja.

 

Vastaava Päätoimittaja Jouko Jokinen - Median digitalisoitumisen viisi momentumia 

Mielenkiintoinen aikamatka digitalisoitumisen vaiheisiin. 1995 siirryttiin päätetaittoon, jolloin lehden tekeminen digitalisoitui kokonaan, aloitettiin myös verkkosivujen tekemisen ensiaskelia. 2001 IT-kuplan aikoihin meneillään oli monenlaisia hankkeita ja kehitysaihioita, esimerkiksi blogeja ja keskustelualustoja. Laman aikana palattiin hetkeksi perusbisnekseen. Taantuma oli pidempikenstoinen kun ensin arvioitiin. Kuitenkin 2010 paikkeilla oli selkeä tarve suuremmille muutoksille, sosiaalisen median välineiden ja mobiliteetin kasvaessa ja muuttaessa toimintaympäristöä. Sisällön jakamisesta tuli median kannalta uusi juttu, asiakkaat päättävät nyt mitä jaetaan. Mobiilin median läpimurto tapahtui 2014, tällöin voi todeta kaiken olevan jo mobiilissa.

Henkilöstöä Aamulehdessä on noin 1000 henkeä joista noin 400 on lehden jakajia. Henkilöstö on melko kansainvälistä, käsittäen 24 eri kansallisuutta.

 

Päätoimittaja Jussi Tuulensuu – muuttuva tarinankerronta

Saimme paljon ymmärrystä asioihin, jotka vaikuttavat lehden sisällön tuottamiseen sekä ulkonäköön.  Kuluttajakäyttäytymistä seurataan paljon ja lehdelle on tärkeää, että juttujen tavoittavuus on hyvä ja että tarina näkyy näytöllä pitkään.Kiinnostavuutta lisää visuaalinen design, tavoitteena on rauhallinen vaikutelma. On myöskin tärkeää jakaa tarkastettua tietoa, joka auttaa lukijaa eteenpäin. Jaettavaksi pitää olla kaikille kiinnostavaa sisältöä päivän eri hetkinä.

Etusivulla on vahva ikoninen asema. Hyvänä esimerkkinä vaikuttavasta etusivusta on Hämeen-Anttilan kirje ”Koston kierre” Aamulehden etusivulla 15.11.2015. Sitä on jaettu yli miljoona kertaa ja se on myös käännetty usealle eri kielelle.

Tunnustusta tarinan kerronnasta ja muusta digisisällöistä on saatu nyt viimeisimpänä ”Society for News Design” järjestön kansainvälisestä kilpailusta, jossa Aamulehti kilpaili maailman parhaiten suunnitellun lehden tittelistä 13 finalistin kanssa, 200 lehden joukossa.

 

Tuotekehitysjohtaja Jussi Maaniitty – ylivertainen paikallinen media 

Kuulimme vielä lehden julkaisun ympäristöstä, joka pohjautuu avoimeen lähdekoodiin. Kehityksessä tärkeässä roolissa on mobiliteetti. 75% väestöstä omistaa tällä hetkellä älypuhelimen ja käyttää sitä myös lehtien selailuun ja lukemiseen. Suurin osa media-ajasta on tällä hetkellä mobiilisovelluksissa.

 

Todella mielenkiintoinen tilaisuus, kiitos isännille!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teksti: Sanna Parkkali, Kuvat: Mikko Paavola